ورود ارز، بی‌ بروکراسی و تحریم

شرایط پرهیاهوی امروز جامعه ایران، نگاه دوباره به ظرفیت‌های اقتصادی جامعه ایران را ضروری کرده است. بحران ارز التهاب در جامعه را به شدت بالا برده است و هراس از شروع دوباره تحریم‌هایی که ورود ارز به کشور را مشکل می‌سازد؛ از اصل ماجرا تاثیرگذارتر شده است.

شعار تکراری «رونق گردشگری» در ایران، بارها و بارها تکرار شده است و نتیجه نامطمئن اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته است، تکرار دوباره آن را به مرز کلیشه‌های مدیریتی مسئولین در ایران رسانده است. اما حالا در شرایطی که ضروری است که اقتصاد ایران، آرایشی جدید به خود بگیرد و راه‌هایی جدید و تکرارنشده را برای رونق اقتصادی امتحان کند؛ به نظر می‌رسد فرصتی حیاتی برای صنعت گردشگری در ایران به وجود آمده است تا این بار در کنار گزاره‌هایی مثل «توجه و رونق فرهنگ ایرانی»، «از بین بردن ایران‌هراسی رسانه‌های غربی» و… گزاره مهمی چون «نجات اقتصاد ایرانی» برای مستدل کردن توجه به گردشگری در ایران هم مطرح شود.

صحبت از ظرفیت‌های بی‌شمار ایران برای ورود گردشگر خارجی و صحبت از کارکردها و فواید حضور گردشگر خارجی در ایران، اصول اثبات‌شده‌ای هستند. ایران ظرفیت های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی بسیار بزرگی دارد که می توان روی آنها تکیه کرد و یک اقتصاد جدید بنیان نهاد. کاری که ایران حتی به مرزهای آن هم نزدیک نشده است و در مقابل، کارکرد اقتصادی ورود گردشگران خارجی در وضعیت فعلی اقتصاد ایران نیز بی‌نیاز از مستدل کردن است.  اما چه اتفاقی افتاده است که این مسیر روز به روز ناهموارتر شده است و این ظرفیت خالی از رونق یک اقتصاد در حال جنگ شده است. این مبحث و ایده‌های مشابه مباحثی است که در پرونده جدید سرویس «میراث فرهنگی و گردشگری» درباره آن گفتگو خواهد شد. در مقابل درباره اینکه باید چه اتفاقی بیفتد تا چرخ‌های از حرکت افتاده این صنعت به گردش بیفتد نیز ایده ها و نظریات فراوانی وجود دارد که درباره آنها هم گفتگو خواهد شد. چه آنکه یکی از این راه‌ها می تواند ارائه تسهیلات منحصر به فرد به سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد تا بتوانند سرمایه های خود را در بخش گردشگری به گردش در بیاورند و با ایجاد زیرساختها، هم خودشان به سود برسند و هم ایران برای رونق دادن به زیرساختهای خود از این محل نفعی به دست آورد.

دست گذاشتن روی ظرفیت های ایران

معرفی ظرفیت ها همیشه جزو ضعف های اساسی سازمان میراث فرهنگی بوده است که نتوانسته داشته های ایران را از نظر میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری و حتی فرهنگی به کشورهای دیگر معرفی کند اما می بایست فکری به حال آن کرد. باید اکنون به این فکر افتاد که اگر این سازمان توانایی چنین کاری را ندارد سازمانهای دیگر را به کمک آورد و یا این سازمان را به وزارتخانه ارتقا داد. شاید بتوان حتی از رایزن های فرهنگی نیز استفاده کرد و از آنها خواست تا برای معرفی ایران و داشته هایش تلاش کنند و یا بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری در خارج از کشور مانند نمایندگان اطلاع رسانی گردشگری ایران که جزو وظایف شان تبلیغ گردشگری ایران است می توانند دراین حوزه سازمان میراث فرهنگی را همراهی کنند.

می توان از کشورهای دیگر در این زمینه الگوبرداری کرد آنچنان که کشور ترکیه در زمانی که حملات تروریستی باعث شده بود تا صنعت گردشگری این کشور ورشکست شود؛ تلاش کرد تا در مدت زمان کوتاهی دوباره گردشگران را به سمت کشورشان جذب کند.

اما یکی از موضوعاتی که گردشگران به آن برای انتخاب مقصد توجه می کنند، هزینه های مربوط به سفر است. که البته ایران در این زمینه نیز اتفاقا جزو مقاصدی به حساب می آید که می تواند برای هر گردشگر خارجی مقرون به صرفه باشد.

ایران؛ ارزان ترین کشور دنیا

شوراهای اقتصادی جهانی و آمارهایی که از کشورهای مختلف دنیا به دست می آید مشخص می کند که ایران از ارزان ترین کشورهاست. حتی در سالهای اخیر ایران در رتبه اول از نظر هزینه پایین زندگی برای گردشگران خارجی شناخته شده است.این حرف عجیبی هم نیست. وقتی هر یک دلار برابر با ده هزار تومان است؛ برای گردشگر خارجی سفر در ایران بسیار ارزان خواهد بود.

اما چرا با این وجود گردشگران خارجی به ایران نمی آیند؟ موانع و مشکلات گردشگران خارجی برای ورود به ایران چیست. آیا چیزی غیر از ارزان بودن مطرح است؟ اینها سوالاتی است کهدر سلسله گزارش و گفتگوهایی آن را بررسی خواهد کرد. در این سلسله گزارش ها، کارشناسان و مسئولان مرتبط به واکاوی موضوع می پردازند. آنها به این سوالات پاسخ می دهند که چطور میتوان در این وضعیت از محل ورود گردشگر به ایران ارزآوری کرد و چرا ۴۵۰۰ آژانس مسافرتی در ایران کمتر به این موضوع می پردازند و تنها کمتر از صد آژانس در حوزه ورودی فعال هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 29 = 36

بستن